onsdag 29 juli 2009

Bartók i genomlysning


Csaba Erdélyi gav en alldeles lysande föreläsning angående sin utgåva och inspelning av Bartóks märkliga men mästerliga violakonsert. Erdélyi behärskade uppenbarligen sitt ämne föredömligt och gav oss inblick i talrika intressanta detaljer kring verkets tillkomst såväl före som efter komponistens frånfälle, den 26 september 1946.
En spännande detalj är att Péter Bartók, sonen, gjort sin egen utgåva eller revision av verket. Genom släktskap äger densamme rättigheterna i större delen av världen fram till år 2016 och förbjuder alla andra försök till revision. Erdélyi har därför givit ut och spelat in sin utgåva i Nya Zeeland, där gamla rättighetslagar fortfarande gäller, d v s skyddat till 50 år efter uruppförandet. Det betyder att omvärlden kan köpa CDn såväl som notutgåvan direkt från Nya Zeeland, men samtidigt att Erdélyi är förbjuden att spela sin version för en betalande publik någon annan stans än just där, i Nya Zeeland. Den 37:e violakongressen är därför ett ypperligt tillfälle att få höra Erdélyis Bartók – publiken går ju in gratis på konserterna så länge de är i och för sig betalande kongressdeltagare.
Jutta Puchhammer-Sédillot hade sin masterclass på morgonen och jag var en av mycket få som hade förmånen att åhöra den. Puchhammer hade klara idéer om kroppsspråk och teknik. Jag tar med mig flera liknelser och lösningar som jag inte har stött på förut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar