måndag 30 november 2009

Mistel och humle

Det böljande mähriska landskapet breder ut sig inför våra ögon, med sina humleodlingar och pumpafält. För dagen är det täckt av ett grått dis och låga moln som inte är direkt vanprydande, utan som istället ger en viss stämningsfull atmosfär åt intrycket. Humlestänger lite överallt, ibland så långt ögat når. Det är som en skog av telefonstolpar förbundna i toppen med ståltråd och tillsammans bildande ett gigantiskt nät; av maskstorleken att döma för att fånga blåval.
Här en bild från England, där man alltså också torkar blåvalsnät på det här viset. OBS, varning: humor! [photo: internet]


Lite här och var syns märkliga träd, stora som popplar med löven fällda men ändå med ett slags runda bollar av badbollsstorlek kvar av grönt, kanske tio stycken på varje träd. Trädens egendomliga växtsätt antyder att här har genomförts ett antal kärnvapenprov, det är min intuitiva slutsats. Det kunde vara skatbon, men färgen stämmer inte. Nej, det är istället mistlar som på detta sällsamma sätt hjälpligt försöker skyla träden, som om de skämdes över den plötsliga nakenheten. Mistlar, som vi kan ha över dörrposten till jul; men jag såg inga tjecker som kysstes därinunder.
[photo: internet Flickr user chidorian]

Tänk, förresten, att rostiga gamla nedlagda kolkraftverk kan ha en så stark visuell dragningskraft på en människa! Det grämer mig så att jag låg sjuk på rummet och inte kunde gå ut och fotografera hejvilt. Man är kanske i Ostrava bara en gång.
Nanako Akai spelar för Leif Vahllöf på podiet i Ostrava.

Nej, Zlín är inte staden i mina drömmar; möjligen mardrömmar. Jag fick aldrig se staden, då jag måste vila mig frisk på rummet. Jag vet i alla fall att hotellen håller medelmåttig kommuniststatsnivå. Och må Gud ha förbarmande över Bohuslav Martinů Philharmonic Orchestra, som måste ha Kulturhuset i Zlín som sin permanenta arbetsplats! - undermålig akustik, för litet podium och alldeles för få och små kringutrymmen. Vi fick byta om i en skola som låg bredvid kulturhuset.
Förskönande bild av Dům umění, Zlíns kulturhus. Tomáš Baťa Memorial. [photo: internet]

SON repeterar i Zlíns kulturhus.

Innevånarna i Zlín har säkert väl förtjänat sina skor (Bata) och sina flygplan (Zlin), men när vi snackar konsertsal så unnar jag dem bättre. Jag är ändå väldigt glad att den publik som hittade dit igår verkade märkbart nöjd med vad den fick höra. Svenska ambassadören i Prag, von Heidenstam, hedrade dessutom konserten med sin närvaro. [24 nov]
Catherine von Heidenstam, Sveriges ambassadör i Tjeckien. Hon avgår nu med pension. [photo: internet]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar